Jag tror att diskussionen var hjälpt av det faktum att de flesta i gruppen kände till the Knife åtminstone litegrann. Då hade vi förkunskap om det faktum att de väldigt sällan visar sig, det finns inte så många promo-foton där man ser deras ansikten. Vi pratade om Engfors (alltså dragartisten i videon) som en symbol för den skapade pop-prinsessan. Det blir ännu mer intressant om en dessutom vet att det är Karin Dreijer, som oftast sjunger i the Knife, som är den som sitter kvar och är skeptisk hela videon.
Föreläsaren pratade också om att samtliga i videon är människor som ofta konstrueras som problematiska; den medelålders tanten på dekis, invandrare, unga skinheads, queera människor osv. Det kan en tolka som något slags utanförskap tillsammans.
En sak som gör det så roligt att analysera videor och filmer är att det är okej att utgå ifrån att allt är uttänkt och meningen. Tycker i alla fall jag. Så då blir till exempel Olof Dreijers Queens-tröja något som är betydelsefullt.
Det faktum att det är Olof Dreijers (eller, hans karaktär, man ska inte hålla på och blanda ihop de tu) dans som är startskottet på alla andras pratade vi också om. Om en känner för det kan en tolka det som att det är en till synes hetero (om en går efter fördomar), vit, cis-man som ger klartecken. Han måste "acceptera" det avvikande innan resten av människorna kan göra detsamma. Om det är meningen att det ska tolkas så vet jag inte - jag tror att det var jag som sa det, fast egentligen tycker jag nog att det är lite långsökt. Eller så blev jag bara less på mig själv när jag sa det, vet inte riktigt. Typ "kan jag inte bara få njuta av Olof Dreijers fina ögon och nacke, blaaargh, måste han symbolisera hela patriarkatet också?".
Osammanhängande analys skriven på fastande mage är osammanhängande.
Tove out.
1 kommentar:
men bra ändå...
Skicka en kommentar